טיפים לכניסה מוצלחת לתפקיד חדש

מאת מרים פאר

התקבלתם לעבודה בארגון חדש, לתפקיד שרציתם. אתם מתרגשים, מלאי תקווה ושאיפות. גם הארגון החדש רוצה לקלוט אתכם ותולה בכם תקוות. לקיחת אחריות על התהליך, השקעת חשיבה ותכנון נכון של כניסתכם לארגון החדש יעלה את סיכויי ההצלחה לטווח הקצר והארוך.

הצעד הראשון הוא ההבנה שארגונים שונים מתנהלים אחרת. חברות הייטק שונות מחברות מוצרי צריכה, הצבא מתנהל שונה מחברות מסחריות או ממשלתיות, חברות ישראליות מתנהלות שונה מחברות בינלאומיות. מקום עבודה מעולם תוכן שונה מזה שהכרת יתנהל באופן שונה. כללי ההתנהגות יהיו שונים, מקורות הכוח והסמכות יהיו שונים, קוד הלבוש יכול להיות אחר. יש ארגונים רשמיים יותר, עם מסגרת נוקשה וקודים ברורים ויש ארגונים בהם התרבות הארגונית פחות פורמלית. ככל שתכינו את עצמיכם טוב יותר, תוכלו להיכנס לארגון והתפקיד החדש בצורה חלקה וטובה יותר.

לפניכם 10 עצות וטיפים חשובים שיעזרו לכם להתכונן ולהצליח.

איסוף מידע לפני הכניסה לעבודה – לפני כניסתכם לתפקיד , בתקופת ראיונות העבודה וההמתנה לתחילת העבודה, אספו כמה שיותר מידע על ארגון, הערכים, המטרות, המבנה הארגוני והתרבות ארגונית, האנשים שעובדים בו, ההיסטוריה של המקום, מידע על המנכ"ל והמנהל הישיר. ניתן למצוא מידע גלוי באינטרנט, בעיתונות ובדוחות החברה. כמו כן, אפשר להתרשם מהארגון כשבאים לראיונות עבודה, האווירה, היחס לעובדים ולאורחים. דרך נוספת לאסוף מידע היא לברר עם עובדים או עובדים לשעבר שאנו מכירים. ככל שתדעו יותר מראש , תדעו מה מצפה לכם וכיצד להתנהל בארגון החדש.

רושם ראשוני והצגה עצמית – בימים הראשונים תפגשו הרבה אנשים חדשים. תצטרכו להציג את עצמכם בכל פעם מחדש. הרושם הראשוני חשוב מאד וישפיע על היחס אליכם, לפחות בתקופה הראשונה בעבודה. מומלץ להכין מראש 90 שניות להצגה עצמית והכרות הכוללים את מה שהכי חשוב לכם להעביר, מי אתם, מאיפה באתם, מה הניסיון הרלוונטי שיכול לתרום לארגון החדש ועוד. אפשר להוסיף משהו שמייחד אתכם מחוץ לעבודה, למשל "רץ מרטון" "מנגן בגיטרה" "אוהב מאד טבע וטיולי 4X4". תוספת המידע עשויה ליצור חיבורים עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים ו/או לגרום לאנשים לזכור אתכם טוב יותר.

תיאום ציפיות עם המנהל הוא נושא חשוב במיוחד. רצוי לעשותו מיד עם כניסתכם לעבודה. בשיחה תבררו מה הנושאים ו/או המוצרים החשובים שיש להתמקד בהם, מה גבולות הסמכות שלכם, איך אתם נמדדים, מה היעדים ומה מצפים ממכם. תיאום ציפיות זה יעזור לכם לתכנן ולהתמקד בדברים החשובים למנהל ולארגון ולהצליח בהתאם למדדי הארגון. בארגונים בעלי מבנה מטריציוני, בהם אתם מדווחים לשני מנהלים בתחומים שונים, רצוי לברר מי מחליט על השכר ועל החופשות, איך מתנהלת התקשורת ואיך נקבע סדר העדיפויות במצבי לחץ או קונפליקט בין שני התחומים.

הכירות ותיאום ציפיות עם כפיפים וקולגות לעבודה חשוב אף הוא. העובדים חוששים וסקרנים להכיר אתכם. תקבעו פגישות הכרות עם כל אחד בנפרד, תציגו את עצמיכם בקצרה ותקשיבו לעובדים. תלמדו איך הם רואים את הארגון, מה לדעתם יש לשמר ומה לשנות. תשמעו על פעולות ומהלכים שנעשו בעבר. השיחות יועילו להרגעת הרוחות ויתרמו לתחושת הביטחון מצד אחד, ומצד שני יוסיפו לכם מידע חשוב על הארגון, ועל העובדים.

לשאול הרבה שאלות בימים הראשונים – שבועיים שלושה הראשונים לכניסתכם לתפקיד, הם הזמן המתאים ביותר ללמוד ולאסוף מידע. בתקופה זו מומלץ לשאול כמה שיותר שאלות את המנהלים, הכפיפים והקולגות. לברר את המידע העסקי, לקרוא דוחות ותכניות עבודה, לשאול על ההתנהלות בארגון, הרגלים בארגון, מה עושים בהפסקת צהרים, קוד לבוש ועוד. זאת הזדמנות שלא תחזור, נצלו אותה.

מילון מושגים – יתכן והמונחים והקיצורים שמשתמשים בארגון שונים מאלה שהשתמשתם במקום עבודתכם הקודם. מומלץ להכין רשימת מושגים וקיצורים, כבר מהיום הראשון ולהוסיף כל יום את מה שנלמד. בהתאם, צריך להקפיד להשתמש במושגים אלה בתקשורת ובמצגות בארגון החדש.

אחד ממנבאי ההצלחה בתפקיד חדש הוא בניית מערכת יחסים טובה עם המנהל ואנשי מפתח בארגון. מומלץ לברר מה הסגנון ניהולי של הבוס החדש, יכול להיות שזה יתאים לכם מאד וגם יכול להיות שהוא שונה מאד ממה שהכרתם. זכרו שאתם צריכים להתאים את עצמכם לארגון החדש. היו פתוח לקבל סגנון אחר ולמצוא את היתרונות שלו. שתפו את המנהל והיוועצו עמו בפגישות קצרות וממוקדות.

מומלץ למפות את האנשים בארגון. אפשר לעשות טבלה עם שמות האנשים מולם תעבדו, לציין את תפקידם, מהם הממשקים וחשיבותם, מהן המטרות שיש להשיג עם כל אחד ופעולות שיש לבצע. זכרו שבארגון יש אנשים בעלי השפעה גלויה מתוקף תפקידם הפורמאלי ויש אנשים המשפיעים באופן לא פורמלי. עם הזמן תשלימו את התמונה ותדעו כיצד להתנהל.

היכולות, הידע והניסיון שאתם מביאים לארגון החדש חשובים ויהוו הבסיס להצלחה שלכם. מאידך, צריך לזכור שגם בארגון החדש קיים יידע וניסיון שיש לכבדו. לכן, נהגו ברגישות, ובטאו את הידע והניסיון שלכם בענווה, מבלי שזה ישמע כזלזול או עלבון לארגון החדש.

תכנית עבודה מדורגת – אחרי השבועות הראשונים של הכרות הארגון, מומלץ לעשות תכנית עבודה ראשונית. תחילה לקבוע יעדים צנועים לחודשים הבאים, שינויים קטנים יחסית עליהם תתחייבו בפני המנהל החדש. עמידה בהם תוסיף לכם נקודות, תוכיח את היכולות שלכם ותתרום לבניית האמון בכם. במידה וקובעים מספר גדול של יעדים או יעדים גדולים מדי לתקופה הראשונה, ומשיגים רק את חלקם, יזכרו לכם את מה שלא השגתם.

אחרי שתכירו יותר את הארגון, את הצרכים ואת הנדרש כדי להצליח, את הפוליטיקה הפנימית, את רגישויות המנהל ואחרי שתדעו איך לגייס את הארגון לשיתוף פעולה, תוכלו לבצע שינויים גדולים ומשמעותיים יותר.

בהצלחה!!

התפרסם באתר פורשי צה"ל "בטחונט" 7.12.2014