חיים מושלמים-חיים שלמים

מאת מרים פאר

רובנו רוצים לעשות את הדברים הכי טוב שאפשר, בוודאי כשמדובר במשימות חשובות לנו במיוחד. חלקינו רוצים שכל מה שאנחנו עושים יהיה מושלם, כן, אני מתכוונת אלינו, הפרפקציוניסטים.

אנו משקיעים מאמצים רבים, זמן ומשאבים כדי להגיע לתוצאות הכי טובות, לפעמים נלחצים ועושים את הבלתי אפשרי כדי שיהיה מושלם וכדי לזכות להערכה והכרה מהסובבים אותנו. ולמרות זאת, אנו לא תמיד מרוצים מהתוצאה וזה מתסכל.

בקורס להסמכת מאמנים אישיים שעשיתי לפני 7 שנים, קיבלתי תובנה חשובה כשלמדתי להבחין בין המושלם והשלם. הנה זה פלא, אפשר להוריד מהלחץ והתסכול ואף להימנע מהם, אפשר להיות שלמים עם עצמנו ועם תוצאות העבודה שלנו אם רק נפנים את האבחנה החשובה הזאת.

מה זה "מושלם"?

מושלם זה הכי טוב שיש, זה בעצם אוטופיה. זה משהו שאי אפשר להגיע אליו, כי תמיד אפשר לשפר, תמיד אפשר לעשות יותר ויותר טוב.

מה זה "שלם"?

שלם, זה הכי טוב שאפשר לעשות בתנאים הקיימים, בהתחשב בכל האילוצים. לכן, השאיפה היא להגיע לשלם.

למשל, אם אני צריכה לכתוב תכנית עסקית, התוצאה תהיה שונה אם אני עובדת לבד ויש לי 3 ימים להגיש אותה, מאשר אם יש לי חודש ויש לי גם אנליסט שעוזר לי בהכנה. ה"שלם" תהיה התכנית העסקית הכי טובה שאני יכולה לכתוב בתנאים והאילוצים שיש לי.

אנו עוסקים בהמון משימות בתחומים שונים כל הזמן, הבית, המשפחה, העבודה, החברים, בריאות, הרשתות החברתיות, הטכנולוגיה ועוד ועוד. אי אפשר לעשות הכול בכל התחומים. אנו צריכים לעשות את סדרי העדיפויות שלנו. כשקיבלתי את התפקיד הניהולי הראשון הייתי צריכה להשקיע שעות רבות בעבודה, היו לי ילדים קטנים בבית. עשיתי את החשיבה והחלטתי שמה שהכי חשוב לי זה לבלות זמן עם הילדים ובן זוגי, לכל שאר המשימות בבית שכרתי עזרה, לניקיון, לכביסה, לבישול. כך שכשהגעתי הביתה כל יום, היה לי זמן נטו להיות עם המשפחה.

סדר העדיפויות הוא לא רק בחירה של מה שנעשה ולא נעשה אלא גם באיזה רמת ביצוע נעשה את זה, כמה זמן נקדיש לכל דבר. הרבה פעמים אפשר להספק ברמת ביצוע מסוימת שתספק את הצרכים ומעבר לנקודה זו, אין טעם בהשקעה נוספת. לדוגמא, אפשר לנקות את הבית כל יום ביסודיות, להזיז את כל הרהיטים, המקרר והתנור, להגיע לכל פינה ולהקדיש את כל הזמן שלנו למטרה זו. יהיה לנו בית מבריק בכל זמן. השאלה היא, האם יש הצדקה להקדיש את רוב הזמן שלנו למשימה זו או שאפשר להסתפק בבית נקי ולבלות יותר זמן עם הילדים, הבן זוג או החברים, לעשות יותר ספורט או להקדיש יותר זמן לעבודה. אנו צריכים לשקול מה מועיל לנו יותר לאיכות החיים, לבריאות הגופנית והנפשית, מה עושה אותנו יותר מאושרים.

החיים שלי השתנו והשתפרו משמעותית ברגע שהפנמתי שלא אוכל להיות גם האם המושלמת, גם הבשלנית והאופה המושלמת, גם אשת קריירה מצליחה, גם רעיה למופת, גם לעזור לכל מי שצריך עזרה, גם להיות מומחית בכל פלאי הטכנולוגיה החדשים בחיינו….ובחרתי מה באמת חשוב לי לעשות בעצמי ובמה להשקיע את הזמן שלי. השינוי המשמעותי הנוסף בחיי קרה כשהפנמתי והתחלתי לשאוף לשלם ולא למושלם.

ממליצה לכם בחום לעשות את סדרי העדיפויות בחיים שלכם ולחיות שלמים עם השלם, כך תהיו רגועים יותר, מרוצים יותר ומאושרים יותר.

 

הכותבת היא מרים פאר – יעוץ ואימון אישי

לכתבה שפורסמה ב-20.10.2014 באתר "מיכאלה מעבירה הלאה"